torsdag 12 januari 2012

THE BEATLES "SHE LOVES YOU" SINGLE PARLOPHONE R5055 P.1963

Måndagen den 23 Augusti 1963 var den dag himlen öppnade sej och jag skådade ljuset och det ljuset genomstrålade mej, och jag hörde toner av stor glädje som genomströmmade etern, och dom fyra änglarna sjöng: She Loves You, Yeah ,Yeah, Yeah!!! Lyckan , glädjen, eofurin jag kände går ej att med ord beskriva! Det var kärlek vid första lyssningen och den kärleken består än i dag och kommer att bestå till tidens ände. Om det var just den 23/9-1963 då singlen "She Loves You"släpptes i Sverige jag hörde den vet jag inte säkert, men där i krokarna var det i alla fall. Vi bodde vid tidpunkten på Lasstorpsgatan 4b i Katrineholm och jag samt min skolkompis Ingrid Olsson(som förövrigt bodde våningen över oss)brukade skråla She Loves You, Yeah ,Yeah Yeah i trappen så det bara ekade om det. Nu var det Lördagarna  och radioprogrammet Tio I Topp som gällde och när  signaturlåten tonade ut på eftermiddagen så var det en hel lång, lång vecka kvar tills nästa gång man skulle få höra Beatles igen,då jag ej hade inhandlat nämnda skiva än.Lyckan var total när man äntligen hade sju kronor på fickan så man kunde springa ner till Brinks Musik på Drottninggatan och fråga..har ni den där låten "She Loves You" med The Beatles? Biträdet sa jo då  den har vi och plockade fram den , stoppade den i en gul liten påse av papp, pengarna på disken och lubbade hem till grammofonen! Vilken lyckodag!Det kan faktiskt vara så att den första skivan med Beatles jag köpte var ep´n "Twist And Shout"men riktigt säker är jag inte. Men skit samma.

5 kommentarer:

  1. Fint det där! Man blir lite avundsjuk på själva tiden...mitt i allt det svåra med att kunna lyssna när man ville (innan man hade skivan och OM man hade grammofon) så finns ju en jäkla power i just tillfället när man väl KUNDE lyssna. Ingen generation kommer att få uppleva det i framtiden

    SvaraRadera
  2. Fö är jag för evigt tacksam mina kusiners välvilja att dela med sig av en massa bra musik per kassettband till en liten skitkusin som jag. Gäller både Ulf och Per. Tack vare er fick jag höra Beatles, Creedence, Roky Erickson, Flamin Groovies, Plimsouls, Smithereens, etc, etc...långt före mina klasskamrater och kunde börja bygga vidare på mina egna uppfattningar och utforskningar av all bra musik där ute. Det ena leder till det andra. Men input från andra måste man alltid ha. Tack!

    SvaraRadera
  3. Tack Urban det där kändes gott ska du veta!
    /U

    SvaraRadera
  4. Smithereens kan fortfarande!
    http://www.youtube.com/watch?v=4kvKr1fdhEc

    SvaraRadera