tisdag 17 januari 2012

THE KINKS "YOU REALLY GOT ME" PYE SINGLE 7N 15673 P.1964 UK THIS CUT FROM MARBLE ARCH LP MAL 612

DET SÄNGKAMMARRÖDA OMSLAGET
"You Really Got Me" med The Kinks hörde jag första gången när låten gick upp på Tio I Topp hösten 1964(8 som högst lyckades den klättra på listan). Då jag i min värld var totalt upptagen med att bara lyssna på The Beatles och inget annat så försvann låten in i glömskans dimma. Men bara för ett tag, för när en klasskamrat och jag skulle gå hem till honom efter Nyår  å kolla in hans julklappsskivor hittade jag en epskiva som systern till honom hade fått med ett  omslag som visade fyra allvarliga killar i röda jackor belysta med ett sängkammarröt ljus som med allt inräknat var så jäkla tufft! Sätt på den här skivan sa jag åt honom, den verkar bra sa jag. Men han tyckte inte att den var något att ha, bara skrän och skrammel. Jag gav med inte så efter lite tjat gav han med sej och la på plattan, och vilken platta sen!!! Då jag hörde den första gången måste volymen ha varit mycket låg för när vi nu spelade skivan på mycket hög volym slog den undan benen på mej fullständigt! Å vilken ep det var "You Really Got Me , It´s Alright , All Day And All Of The Night & I Gotta Move", WOW WOW WOW AAAAAAAUUUUAAAARRRRRRG!!! Det är den tuffaste lilla fyrspårsep som nånsin getts ut! Den slår undan benen på mej även idag varje gång jag spelar den efter alla dessa år. Jag blev helt galen , jag måste ha skivan nu och då menade jag nu nu! Kommer ihåg att jag rusade till Brinks Musik men dom hade den inte inne för tillfället så då gick(sprang) jag till Nilssons Musik å inte heller dom hade den, men expediten tog då fram en lp med The Kinks där låtarna fanns med och för endast 16kr hade jag nu dessa låtar plus 6 till av samma kaliber,lyckan var total. LP´n var "Well Respected Kinks" utgiven på PYE records budgett etikett Marble Arch som ni här ser avbildad en trappa upp. Vilket kap det var. Det blev lite huller om buller med kronologin idag men vad gör väl det en dag som denna!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar